Szukanie pracy może być trudnym i frustrującym procesem, ale jest kilka kluczowych rzeczy, które możesz zrobić, aby zwiększyć swoje szanse na wylądowanie pracy, którą chcesz.
Niezależnie od tego, czy jesteś świeżo po studiach, czy szukasz zmiany kariery, znalezienie pracy może być zniechęcającym zadaniem.
Z pozornie nieskończoną ilością zasobów i porad dostępnych online, trudno jest wiedzieć, gdzie zacząć.
Ale nie obawiaj się – jesteśmy tu, aby pomóc! Oto kilka najlepszych sposobów na szukanie pracy, według naszych ekspertów.
Zbadaj swoje docelowe firmy
Zanim zaczniesz ubiegać się o pracę, ważne jest, abyś poświęcił trochę czasu na zbadanie firm, którymi jesteś zainteresowany.
Czym się zajmują? Jaka jest ich kultura organizacyjna?
Czy mają jakieś wartości, które pokrywają się z Twoimi?
Możesz dowiedzieć się tego wszystkiego i więcej, sprawdzając stronę internetową firmy.
A także czytając artykuły informacyjne na ich temat, a nawet docierając do obecnych lub byłych pracowników.
Im więcej wiesz o firmie, tym lepiej jesteś wyposażony, aby sprzedać siebie jako dobrego kandydata.
A kiedy przyjdzie czas na rozmowę kwalifikacyjną, będziesz w stanie zadawać przemyślane pytania, które pokażą Twoje szczere zainteresowanie pracą w tej firmie.
Określ swoje uniwersalne umiejętności
Kiedy szukasz pracy, ważne jest, abyś skupił się na umiejętnościach, które możesz wykorzystać.
A nie na konkretnych obowiązkach, które wykonywałeś w poprzednich rolach.
Na przykład, jeśli szukasz pracy w obsłudze klienta, ale wcześniej pracowałeś tylko w handlu detalicznym, możesz podkreślić ważne umiejętności, które nabyłeś, takie jak rozwiązywanie problemów i konfliktów.
Pisząc CV i list motywacyjny, a nawet przygotowując się do rozmowy kwalifikacyjnej, pamiętaj, by skupić się na tego typu umiejętnościach.
I na tym, jak mogą one być istotne już w nowej roli.
Skuteczne budowanie sieci kontaktów
Twoja sieć kontaktów zawodowych jest jednym z najcenniejszych zasobów podczas poszukiwania pracy.
Kiedy skutecznie nawiązujesz kontakty, tworzysz relacje z ludźmi.
A oni mogą Ci pomóc w poszukiwaniu pracy poprzez udzielanie porad, wprowadzanie i stwarzanie możliwości.
Istnieje wiele sposobów budowania sieci kontaktów zawodowych:
- uczestnictwo w wydarzeniach branżowych,
- angażowanie się w działalność stowarzyszeń zawodowych,
- a nawet samo nawiązywanie kontaktów na LinkedIn.
Nie zapominaj, że w networkingu nie chodzi tylko o to, co inni mogą dla Ciebie zrobić.
Staraj się być hojny, udzielając własnych rad i pomocy, kiedy tylko jest to możliwe, i utrzymuj silne relacje ze swoimi kontaktami nawet po znalezieniu pracy.
W końcu nigdy nie wiesz, kiedy ktoś z nich może potrzebować TWOJEJ pomocy!
Korzystaj z portali ogłoszeniowych
Istnieją dziesiątki stron internetowych z ofertami pracy – choćby Pracuj.pl czy OLX.
Choć może być kuszące, by po prostu rozesłać swoje CV, upewnij się, że dopasowujesz każdą aplikację do konkretnego stanowiska, o które się ubiegasz.
Ogólne aplikacje to jeden z najszybszych sposobów na to, by Twoje CV trafiło na stos „nie”.
Rozważ współpracę z rekruterem
Jeśli masz problem ze znalezieniem ofert pracy, które pasują do Twoich kwalifikacji, współpraca z rekruterem może być dobrym rozwiązaniem.
Rekruterzy mają dostęp do ofert pracy, które nie zawsze są wymienione publicznie.
I mogą pomóc dopasować Cię do stanowisk, które dobrze pasują do Twojego zestawu umiejętności.
Dodatkowo, będą tam, aby poprowadzić Cię przez proces rozmowy kwalifikacyjnej i pomóc Ci negocjować wynagrodzenie, gdy już wylądujesz na stanowisku.
Szukanie pracy nie musi być stresujące – jeśli wiesz, gdzie szukać.
Wykorzystując swoje sieci zawodowe, przeszukując strony internetowe z ofertami pracy i rozważając współpracę z rekruterem, na pewno znajdziesz coś idealnego dla siebie w krótkim czasie!